Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC2033246   Immersió lingüística
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   3/7/2024 - 10/9/2024 (100 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Doqua
  
  
  
Inscripció   01/09/2023 - 03/07/2024
  
Cost matrícula (Euros)   215
  
Descripció i   Metodologia:   Aquest curs unifica els dos cursos d'Immersió lingüística que oferim al nostre catàleg.

És per aquest motiu, doncs, que podem separar la formació en dues parts diferenciades:

1. Acollida de l'alumnat nouvingut.

Centrada en aquells casos en què la diversitat es presenta en forma d'alumnes nouvinguts, on l'entorn és nou, amb gent nova, cultura pròpia i sobretot, amb una llengua o llengües que, en un primer moment són desconegudes. Amb aquest escenari, es presenten tècniques i estratègies per a ajudar a aquests alumnes a integrar-se i a integrar-los a l'aula amb la resta d'alumnat.

2. Gestió de la diversitat I el plurilingüisme a l'aula.
Enfocada en com gestionar la presència d'alumnes estrangers a l'aula, és per això que veurem: com gestionar conflictes culturals, com integrar els idiomes presents a l'aula a les diverses propostes d'aprenentatge, com adaptar els textos disciplinaris i com fer servir les TIC per promoure l'aprenentatge de la llengua, tant l'L1 com al L2.

Metodologia general del curs:

Es tracta d'un curs online de 100 hores, 8 mòduls repartits en 10 setmanes

Durant la formació, els docents treballaran els conceptes necessaris per poder reconèixer i gestionar la diversitat cultural de l'aula i el caràcter multilingüístic derivat d'aquesta diversitat.

Per a dur a terme els continguts s'utilitza la tècnica Storytelling, on contextualitzem els continguts amb una situació real d'un centre educatiu i, mitjançant els personatges protagonistes, ens proporcionaran una situació inicial (objectiu de l'escenari) que resoldrem gràcies a diferents recursos (articles, enllaços i vídeos).

Aquesta situació inicial es presentarà als alumnes en forma de pregunta enfocada a despertar curiositat i motivació. A partir de les activitats de cada mòdul, es duran a terme els aprenentatges enfocats a donar resposta a la situació inicial. Per a acabar de consolidar els coneixements adquirits, es plantejarà una sèrie d'activitats autocorrectives (amb el posterior feedback pedagògic immediat) i fòrums de resposta oberta.

L'avaluació serà contínua i, per a cada mòdul es proposa una activitat final en la qual els alumnes hauran de posar en pràctica algun dels aprenentatges realitzats fruit de les activitats proposades en cada cas.

Descompte:
Els antics alumnes disposen de 5 € de descompte directe.

Publicitat:
Aquest curs està publicat a la nostra web (www.doqua.cat). També realitzem campanyes de publicitat a través de les xarxes socials i mailings a escoles i instituts
  
Objectius   Tal com hem descrit anteriorment, podem diferenciar dues parts del curs amb els seus propis objectius, però interrelacionats. Els quatre primers mòduls del curs treballen el següent objectiu general:

Dissenyar i implementar activitats d'aprenentatge d'una segona llengua adaptades als alumnes nouvinguts amb la finalitat de preparar-los per poder integrar-se en una aula ordinària amb les habilitats lingüístiques necessàries per poder seguir i progressar en l'aprenentatge dels continguts curriculars corresponents al seu curs.

Per assolir-ho, es proposen els següents objectius que es desenvoluparan en cada un dels 4 mòduls de que disposa el curs:

1.Posar en pràctica els principis bàsics de les teories que expliquen el procés d'adquisició d'una segona llengua per tal de fomentar aquest aprenentatge entre els alumnes nouvinguts amb la finalitat de fomentar la seva inclusió lingüística al seu nou entorn.

2.Proposar les activitats més adequades als alumnes nouvinguts tenint en compte la influència de la seva llengua materna en l'aprenentatge d'una segona llengua amb la finalitat de desenvolupar les habilitats lingüístiques bàsiques d'expressió i comprensió.

3.Estructurar les sessions de classe amb els alumnes nouvinguts, de forma que segueixin un ordre predeterminat, tenint en compte els recursos i materials més adients en cada cas amb la finalitat de fomentar al màxim el seu aprenentatge.

4.Dissenyar propostes didàctiques específiques per als alumnes nouvinguts, que tinguin en compte els principis bàsics de l'aprenentatge d'una segona llengua, amb estructura i recursos adaptats, amb la finalitat d'aconseguir una correcta adquisició de la llengua d'acollida.

Pel que fa a la segona part del curs, l’objectiu general és:

Aprendre a gestionar l’aula multicultural i multinivell, a partir de la inclusió d’alumnes estrangers al currículum escolar, la solució de conflictes culturals i la promoció del multilingüisme al centre educatiu

Per assolir-ho, es proposen els següents objectius que es desenvoluparan en cada un dels 4 mòduls de que disposa el curs:

1.Gestionar la diversitat cultural i lingüística a l’aula, a partir del coneixement del concepte d’interculturalitat amb la finalitat de resoldre conflictes culturals i crear un clima multicultural de convivència positiu.

2.Aplicar metodologies per a la promoció de la llengua i del plurilingüísme a l’escola amb la finalitat d’integrar els idiomes presents a l’aula dins del procés d’E/A per convertir la diversitat lingüística en una font de riquesa cultural

3.Dissenyar activitats i materials per incloure els nouvinguts al currículum escolars amb la finalitat de trencar les barreres lingüístiques per facilitar l'accés als continguts.

4.Aplicar estratègies especifiques per l’ensenyament de continguts curriculars, a partir del coneixement de que el llenguatge acadèmic és particularment exigent i amb característiques peculiars, diferents del llenguatge quotidià.
  
Continguts   Part 1. L'acollida de l'alumnat nouvingut a l'aula.

1. Inclusió lingüística i cultural
1.1.La inclusió lingüística i cultural
1.1.1.Activitat d’aplicació: preparar la benvinguda d’un alumne nouvingut
1.2.L'adquisició lingüística
1.2.1.Activitat d’aplicació: anàlisi d’errors lingüístics
1.3.Factors que influencien en l’adquisició d’una segona llengua
1.3.1.Activitat d’aplicació: pòster amb els factors que influeixen en l'adquisició d’una segona llengua.

2.Ensenyar una segona llengua
2.1.No tots les llengües són iguals
2.1.1.Activitat d’aplicació: anàlisi d’un idioma (àrab, xinés o francès)
2.2.La competència comunicativa
2.3.La competència lingüística
2.4.Activitat d’aplicació: Disseny d’una activitat per treballar la competència comunicativa o lingüística

3.Construir una classe d’L2
3.1.Estructuració de les sessions
3.1.1.Activitat d’aplicació: disseny d’una unitat d’adquisició amb diverses activitats d’aprenentatge
3.2.Quin tipus d’activitats és millor proposar?
3.2.1.Activitat d’aplicació (optativa) disseny d’una activitat enfocada en la metodologia TPR
3.3.El rol del docent: selecció de material i avaluació
3.3.1.Activitat d’aplicació: dissenyar una activitat d’aprenentatge basada en un material autèntic.

4.Pràctica: del paper a la realitat (dues setmanes de durada)
4.1.Preparem una unitat didàctica
4.1.1.Activitat final: disseny, pas a pas, d’una unitat didàctica.
Part 2.La gestió de la diversitat i el plurilingüisme a l'aula.

5.Gestionar la diversitat és possible
5.1.L’educació intercultura.
5.1.1.Activitat d’aplicació: pòster sobre la interculturalitat.
5.2.Buscar vincles comuns
5.2.1.Activitat d’aplicació: activitat per treballar valors d’integració (inclou plantilla)
5.3.Els conflictes culturals

6.El plurilingüisme a l’escola
6.1.El paper de la llengua
6.1.1.Activitat d’aplicació: presentació sobre el dia mundial de la llengua materna
6.2.La importància del plurilingüisme
6.3.Construir un currículum multilingüe i intercultural
6.3.1.Activitat d’aplicació: Reflexió sobre les dificultats derivades del plusilingüísme a l’aula

7.El plurilingüisme a l’escola 2
7.1.La intercompresnsió
7.1.1.Activitat d’aplicació: selecció de materials per treballar diferents llengües a l’aula
7.2.Translanguaging
7.2.1.Activitat d’aplicació: Creació de material comunicatiu per fer servir en un entorn multilingüe

8.La L2 i les assignatures escolars (dues setmanes de durada)
8.1.Estudiar en L2
8.1.1.Activitat d’aplicació: confecció de la “biografia lingüística”
8.2.La manipulació lingüística
8.2.1.Activitat d’aplicació: Adaptació de material d’aprenentatge per a alumnat estranger
8.3.Estratègies per al desenvolupament de la llengua d’estudi
8.3.1.Activitat d’aplicació: disseny d’una activitat per treballar lèxic acadèmic.
  
Formador/a   Nicola Perugini // Juan Antonio Soler Vilanova
  
Avaluació   L'avaluació es compon de quatre punts:

1. Realització de totes les activitats autocorrectives que es troben dins de cada mòdul, obtenint una nota mínima de 80% per a considerar-ho superat.

2. Realització de l'activitat final de cada un els mòduls:
- Mòdul 1: cas pràctic pel qual els alumnes hauran de donar la seva proposta de resolució.
- Mòdul 2: confecció d'un mapa conceptual de síntesis dels continguts treballats.
- Mòdul 3: cerca i selecció de material adequat per a una activitat multilingüe.
- Mòdul 4: manipulació lingüística d'un text disciplinari.

3. La participació obligatòria a totes les activitats plantejades durant la formació, tant les autocorrectives com les de resposta oberta (fòrums i tasques d'entrega).

4. Per a acabar, l'alumnat hi haurà de complimentar de manera obligatòria el qüestionari final del curs, on s'avaluarà el grau de satisfacció dels participants.
  
Requisits de  certificació   Per obtenir el certificat d’aprofitament de l'activitat, l’alumnat haurà de:

•Superar el 80% (com a mínim) de les activitats autocorrectives de tots els mòduls i obtenint una nota mínima del 80 per cent en la qualificació.
•Realitzar les entregues d’aquelles activitats que s’indiquen al final de cada mòdul i que formaran part de l’avaluació final.
•Participar en les activitats de resposta oberta que es puguin oferir en cada cas.
•Entregar i aprovar l'activitat final de disseny d'una proposta didàctica real amb els conceptes explicats durant el curs.
•Dur a terme l’enquesta de satisfacció del curs.

  
Persones  destinatàries   Internivell: professorat d'infantil, primària i secundària.
  
E-mail   hola@doqua.cat
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 20/09/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).